Resum de la reunió a Gràcia sobre l’objecció a les proves de 3r i 6è

Aquí deixem les idees principals fruit de la reunió que va tenir lloc el passat dimecres 30 de març a Gràcia per informar sobre l’objecció de consciència a les proves de 3er i 6è de primària a Gràcia com a mostra de rebuig frontal a la LOMCE.

A la reunió, organitzada per la XEI i l’AGG amb el suport de FAPAC, hi van participar més de 50 persones provinents d’onze centres docents, sindicats i FAPAC.

A la reunió es van recordar aquests arguments per no fer les proves de 3r i 6è:

– Perquè es una forma de lluitar contra la LOMCE, una llei pedagògicament retrògrada i socialment discriminatòria.

– Perquè, malgrat el que digui el Departament, Catalunya està sent l’alumna avantatjada en l’aplicació de la LOMCE, amb tot allò que té en comú amb la LEC .

– Perquè les proves són el principal instrument  per aplicar la seva visió competitiva de l’educació. Fan que competim centres, docents i alumnes.

– Les proves estandarditzades tenen darrera un concepte reduccionista de l’educació. Les proves no tenen en compte tot el que fa i creiem que ha de fer una escola per a la formació dels nostres infants i joves.

– No tenen en compte la diversitat de l’alumnat. Desvirtuen la realitat excloent a aquell alumnat amb més dificultats.

– Etiqueten l’alumnat i obren la porta a la diversificació d’itineraris diferenciats que porten a titulacions diferents a l’escolarització obligatòria.

– Condicionen la pràctica docent: si els resultats de les proves són importants, treballem per a tenir bons resultats (ensinistrem els nens a fer proves deixant de fer altres coses, per exemple).

– Culpabilitzen i estigmatitzen escoles. Amb la publicació de resultats que la LOMCE permet, acabaran creant diferents mercats educatius, tendint a convertir l’escola pública en una escola assistencial.

– Altres països ja van de tornada: a  Anglaterra, per exemple, ja són els mestres qui les boicotejaran després de veure l’efecte pervers de les proves. També a Xile s’està patint l’efecte que han tingut sobre es sistema escolar.

– Si cada vegada es qüestionen més els exàmens com a eina d’avaluació, com es pretén treure tantes conclusions d’un examen?

Es recorda la conveniència d’aprofitar l’argumentari i instruccions elaborades per la Xarxa d’escoles Insubmises (XEI) on es justifiquen molts dels motius que ens porten a mostrar rebuig a les proves i globalment a la LOMCE.

Es van plantejar aquestes idees pràctiques:

1. Organitzar urgentment una reunió informativa amb el grup classe o conjuntament 3er i 6è de la vostra escola. 

Les proves 3er es faran enntre el 18 i el 29 d’abril i les de 6è els dies 4 i 5 de maig.En el cas de 3er, abans de la reunió, parlar amb la direcció de la vostra escola per demanar informació de les dates en què es realitzaran les proves (les dates concretes les decideix la direcció de l’escola) i si creieu que vàries famílies participaran al boicot, suggerir que es concentrin en pocs dies i al final del periode (28 i 29 d’abril).

2. Aprofitar l’argumentari i instruccions elaborades per la Xarxa d’escoles Insubmisses (XEI) on es justifiquen molts dels motius que ens porten a mostrar rebuig a les proves i globalment a la LOMCE (Noalalomce.net i bloc AGG, també en els documents adjunts). Us adjuntem també un esquema que us pot facilitar l’explicació dels diferents actors implicats en el procés d’objecció i el paper que hi juga cadascú.

3. Fer pedagogia amb les criatures per a què entenguin les raons a l’objecció.

4. Consultar com són les proves de 3er i 6è (en el cas de 3er 12 hores de proves únicament de llengües i matemàtiques).

5. Valorar si creieu necessari comptar amb la presència d’alguna persona de la XEI o l’AGG que pugués facilitar informació més detallada a la reunió que organitzeu (els recursos són molt limitats, només en cas que considereu molt necessari fer-ho però també podem donar assistència per telèfon o respondre a les vostre dubtes en un correu​).

6. Si l’escola us diu que no us pot facilitar les dates de les proves, etc. demanar reunir-vos directament amb la inspecció educativa. Els i les mestres no poden participar en l’objecció (tot i que moltes hi estiguin d’acord a nivell personal) perquè com a funcionaris la seva desobediència podria tenir conseqüències disciplinàries. És probable que rebin pressions també per garantir que les proves es realitzen amb normalitat. El nostre suggeriment és desvincular als docents de l’acció d’objecció que en aquest cas la duen a terme únicament les famílies.

7. Demanar reunions amb la inspecció és possible que desactivi bona part de les pressions per obligar a la realització de les proves. Si no fos així, utilitzeu tots els mecanismes al vostre abast (demanar tota la informació per escrit, difusió a les xarxes socials i als mitjans,…) per superar la pressió.

8. Visibilitzar l’objecció. Com?

  • Envieu informació sobre la participació al boicot del vostre grup classe o escola a la XEI o a l’AGG. Anirem comptabilitzant el nombre de famílies que no fan les proves i difonent tota la informació relativa al boicot.
  • Els dies de l’objecció feu accions visibles al carrer (criatures amb samarretes grogues, fotos ia les xarxes socials) per anar fent ressò de l’acció. I si podeu organitzeu accions conjuntes entre famílies on els nens i nenes aprenguin i gaudeixin alhora, és la manera més satisfactòria de participar de l’objecció.
  • Participar i difondre l’acció que farem a la plaça de la Vila de Gràcia el divendres 15 a les 17h per dir NO a l’escola que vol dibuixar la LOMCE i construir en canvi l’escola que volem.

Les persones interessades en participar en l’organització de l’acció del dia 15/04 envieu un mail a assemblea.groga.gracia@gmail.com. Necessitem persones o col·lectius que ens ajudin a fer racons creatius (pintura, música, filosofia al carrer), qualsevol idea és benvinguda!

Resum_MegaReunio_BoicotProves

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s