PER UN ALTRE CONCEPTE DE L’AVALUACIÓ DEL SISTEMA EDUCATIU

La Consellera Irene Rigau ha afirmat repetidament que l’impacte de la LOMQUE a Catalunya serà mínim, però la realitat és molt diferent. Excepte en el tema lingüístic, el Departament està acollint de bon grat els canvis que suposa aquesta llei retrògrada i àmpliament rebutjada per la comunitat educativa. Així, aquest mes de maig, els alumnes de 3r de primària haurien de respondre les proves d’avaluació diagnòstica.

Els últims anys hem vist una proliferació de proves externes als centres que, siguin planificades des de Catalunya o des de Madrid, tenen un efecte pervers. Es basen en un concepte de l’avaluació entesa com a mitjà per establir l’èxit i el fracàs. Uns resultats dolents comporten una culpabilització de famílies, alumnes i docents i un estrès afegit en entorns amb més dificultats. Uns resultats positius tampoc són cap garantia d’una educació integral dels infants.

El rebuig a les proves no es deu a la dificultat de les mateixes ni a la por als resultats que s’obtindran. Les proves són un element clau d’un sistema d’avaluació que no compartim. Un sistema que no té en compte la diversa evolució dels infants ni la complexitat del fet educatiu. No aporten massa informació significativa a les escoles i, en general, confirmen el que els professionals amb la seva feina diària ja saben.

L’avaluació del sistema educatiu és imprescindible però ha de tenir en compte molt diferents aspectes i, sobre tot, tenir com a objectiu detectar necessitats per a establir els mecanismes de millora. Els centres, per definició, han de treballar en la millora constant però necessiten eines i recursos per aconseguir-ho. Cal recuperar la inversió en una de les principals eines d’innovació i millora dels centres: la formació i l’assessorament de qualitat. La reducció de l’oferta en aquest àmbit ha estat també brutal.

A més a més, en l’actual moment en què l’escola pública ha patit unes retallades històriques de recursos econòmics i humans, la proliferació de proves és pura ironia: 3r i 6è de primària, 3r i 4t de l’ESO. I no podem oblidar que aquestes proves són la base per crear rànquings d’escoles. La competició entre alumnat, professorat i centres no és el camí per a la millora de l’educació.

Cal seguir lluitant units i unides, resistint davant les diverses agressions per una escola pública i de qualitat. En aquest moment, el boicot a les proves de tercer convocat per la XEI és una oportunitat per manifestar la nostra oposició al model d’educació que ens estan imposant. Ara toca a les famílies manifestar la seva opinió. Perquè volem per als nostres infants la millor educació.

Assemblea Groga de Gràcia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s